Un comentator, un crainic

Un alt interviu mai deosebit este cu un om tare simpatic, un familist și un om cu suflet mare. Omul care comentează pe internet meciurile lui Ceahlăul Piatra Neamț și crainicul de la stadionul Municipal. Hai să aflăm mai multe de la el legat de această meserie și nu numai. Este vorba despre Mihalcea Liviu Marcel. El este și președintele unei asociații sportive care se ocupa de handbal

Cum ați început să comentați meciuri?

,,Nu a fost un moment anume și nu mai știu care a fost primul meci pe care l-am comentat. Am lucrat în presa scrisă ca și reporter pe sport la Monitorul de Neamț pentru o perioadă de 14 ani fără o lună, și în timp am acceptat invitația colegilor de la televiziunile locale, care pe vremea aceea transmiteau meciuri sau le înregistrau. Așa au fost și primele ”apariții” ca și comentator sportiv."

Este greu să fii crainic? Dar comentator?

,,Este plăcut să fii crainic în primul rând. Dacă vrei să iasă bine nu poate fi ceva ușor. Când ești crainic există riscul de a face greșeli și atunci când le faci ești repede taxat de oameni. De aceea trebuie să fii atent la cele ce se întâmplă pe teren, în timpul meciului, pentru ca prin ceea ce spui la microfon să nu devii penibil. Trebuie să te pregătești pentru fiecare meci, să înveți să citești corect numele celor din raportul de joc, să ai ceva muzică pregătită pentru minutele dinaintea startului unui meci, pentru la pauză. Mai mult, trebuie să ai informații despre evenimentele sportive din oraș pentru ca suporterii să poată afla și de la tine astfel de vești, pentru că astfel unii pot participa și la alt meci sau concurs ca spectator. 

După părerea mea este un sentiment aparte să fii comentator al unor evenimente sportive, care în general sunt urmărite de mulți oameni. Nu mă hazardez să dau cifre, dar atât la radio, cât și la TV și acum, mai nou, pe internet, este vorba de câteva sute de perechi de urechi care te ascultă. De fiecare dată am avut emoții când am intrat în direct. Asta chiar dacă eram pregătit, chiar dacă știam informațiile de bază despre echipele care urmau a evolua în respectiva partidă. Modul de comentariu între transmisiunile de la TV și de la radio este diferit. Am comentat pentru televiziunile locale, acum comentez la meciurile echipei de fotbal CSM Ceahlăul pe canalul de Youtube, iar în trecut am comentat jocurile din liga 1 ale FC Ceahlăul la Radio România Actualități. De asemenea, am avut bucuria să transmit tot la radio jocurile din cupele europene ale echipelor FC Vaslui și Astra Giurgiu, pe vremea când jucau la Piatra Neamț. Tot pentru Radio România Actualități am transmis și la meciuri de handbal!"

Cum ajungi să practici meseria de crainic? Care sunt pașii?

,,În cazul meu întâmplarea a făcut să fiu astăzi crainic al Stadionului Municipal ”Ceahlăul” din Piatra Neamț. Fiind și ofițerul de presă al clubului, mi-a revenit sarcina de a face și pe crainicul la stadion, mai ales că nu era unul. Și cum caut mereu să-mi fac treaba cât mai bine posibil, așa am încercat și aici. Până acum cred mi-a ieșit."

Ce sfaturi dați începătorilor ca și crainici sau comentatori?

,,În primul rând i-aș spune unui începător să aibă grijă la exprimarea în limba română, fiindcă dacă în privat îți poți permite să mai scoți o ”perlă”, când ești pe viu riști să te faci de râs. Să fie pasionat de sport pentru a cunoaște detalii și pentru a nu face gafe mari. Să caute să își îmbogățească vocabularul și să înțeleagă termenii pe care îi folosește. Asta pentru că mă deranjează când aud comentatori spunând ”lovitură de la 7 metri” la meciurile de handbal, când în acel sport mingea se aruncă și nu se lovește, ca la fotbal. De asemenea, trebuie să aibă grijă să nu vorbească fluent în clișee și să nu se repete. Am auzit de curând un comentator la radio la un meci de Liga 1 care a folosit foarte des ”aceasta”, ”asta”, ”acesta” încât imediat puteai să-ți dai seama că nu are ce căuta la acel microfon. Trebuie ca un comentator să fie informat, că caute știri despre echipele care vor juca, să știe statistici despre jucători, antrenori, arbitri pentru a avea un comentariu bogat, atunci când se cere."

Iubiți fotbalul sau și alte sporturi?

,,Iubesc sportul în general. Am văzut pe viu multe evenimente sportive pe raza județului Neamț, am participat la organizarea câtorva, am inițiat altele de care sunt mândru. Iubesc sportul pentru că îl consider cel mai important ambasadori al României, dar și punctual al unei localități."

Care este visul dumneavoastră?

,,Dacă mă gândesc la sport, este să ne bucurăm din nou de meciuri importante de primă divizie la sporturile de echipă. Spectatorii pietreni au nevoie de astfel de evenimente în care să iasă cu familia, în care să transmită generațiilor care vin dragostea pentru ceea ce ne aparține."

Ce recomandați tinerilor în domeniul sport?

,,Să aibă pasiune și să creadă că pot ajunge sus. Să facă sport fiindcă sportul te învață și să te ridici după ce ai ajuns la pământ și să rămâi cu picioarele pe pământ, atunci când prinzi aripi."

Sunt de părere că până acum v-a ieșit să comentați meciuri și v-a ieșit tot ceea ce faceți. Salutări familiei, multă sănătate și mulțumesc pentru acest interviu, sunteți un om deosebit. Mă simt onorat, succes mai departe!

Pe tine, dragă om, te salut, cu drag, Alex!

Dacă îți dorești să mă susții în această călătorie, poți dona cu ajutorul link-urilor de mai jos:


Sau IBAN:
Nume titular: Dogariu Florin-Alexandru
Cont: RO36 BRDE 280S V610 0570 2800
Moneda: RON

Sursă imagini: Gelu Cracană



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Un moment de relaxare!

Cine aș fi într-o lume în care totul ar fi posibil

Cum e să traiești cu o boală și să nu poți merge?